Офіційний веб-портал
Чернігівської міської ради

Сайт працює у тестовому режимі. Попередня версія сайту
Знайти
26 листопада 2014 р.

Про роботу управління споживчого ринку та підприємництва міської ради


Фото № 1

Основними завданнями управління є: реалізація державної політики у сфері розвитку споживчого ринку міста, підтримки підприємництва та захисту прав споживачів.

У своїй діяльності управління керується законодавчими актами України, рішеннями міської ради та її виконавчого комітету, розпорядженнями міського голови, а також Положенням про управління споживчого ринку та підприємництва, іншими нормативно-правовими актами.

До структури управління входять три відділи: відділ споживчого ринку; відділ з питань підприємництва; відділ захисту прав споживачів.

За звітний період спеціалістами управління було опрацьовано 805 документів, з них 280 надійшли з міської ради та 101 з інших органів влади, підготовлено та прийнято 9 рішень виконавчого комітету міської ради, 6 розпоряджень міського голови та одне рішення сесії. На сьогодні - 29 документів знаходяться на постійному контролі в управлінні. Значна увага приділялась роботі зі зверненнями громадян. Заяви розглядались у межах встановлених термінів, з наданням заявникам письмових роз`яснень.

Кожний перший та третій вівторок місяця в Адмінцентрі міської ради спеціалісти управління надають консультативну допомогу суб'єктам господарювання з питань встановлення режимів роботи. За 10 місяців поточного  року надійшло 85 заяв на встановлення денного режиму та 27 заяв на встановлення нічного режиму роботи об’єктів торгівлі та ресторанного господарства.

Заяви на встановлення нічного режиму роботи виносилися на засіданні комісії з розгляду заяв на встановлення та скасування режимів роботи підприємств у нічний час. За результатами розгляду заяв на комісії, підготовлено та прийнято 3 рішення виконавчого комітету.

У сфері торгівлі міста відбулися позитивні зміни в розвитку матеріально-технічної бази: впроваджуються сучасні торговельні технології, відкриваються об'єкти з високим рівнем обслуговування, що відповідають сучасним вимогам.

На сьогодні торгова мережа міста Чернігова нараховує 1026 магазинів, торговою площею понад 105,7 тис. кв.м. та 377 об'єктів ресторанного господарства на 22700 посадочних місць.

За звітний період торгова мережа збільшилась на 7 магазинів та 8 закладів ресторанного господарства. Найбільші із відкритих об'єктів, це – триповерховий торговельний комплекс по просп. Миру, 49-б (з торгівельною площею 576 кв.м.), магазин домашніх продуктів «Патісон» по просп. Миру, 26; кафе швидкого харчування «Cicken Hut» по просп. Миру, 194; кафе „Альфонсо” по вул. О. Молодчого, 12. Після реконструкції торгова компанія «ЕКО» відкрила по просп. Миру, 49 перший супермаркет нового формату «Симпатік» з торговою площею 1577 кв. м, який розраховано на споживачів із середніми статками.

У жовтні місяці компанія «Рітейл Груп» магазин «Велика Кишеня» провела модернізацію супермаркету по вул. Незалежності, 32. В оновленому супермаркеті працює м'ясний відділ та льодостол з охолодженою рибою, де завжди можна придбати свіжу продукцію. В рамках програми економії для покупців, компанія ввела товари на вагу: корми для тварин, пральний порошок і рідкі миючі засоби. Завдяки відсутності тари і упаковки, вартість цих товарів значно нижча аналогічних брендових. Біля магазину встановлено велопарковку.

У результаті розширення торгової мережі, збільшилась забезпеченість населення торговою площею і становить майже 358 кв.м на 1000 мешканців. В місті діє понад 50 супермаркетів та універсамів.

За рахунок впровадження сучасних підходів ведення торгівлі намітилась стійка тенденція до збільшення обсягів товарообігу. Роздрібний товарообіг міста, який займає 42% у товарообігу області, за попередніми підрахунками на кінець поточного року очікується в сумі 7,47 мільярдів гривень. Темп росту в порівняних цінах складе 100%. В середньому за місяць на 1 жителя продано товарів на 2109 грн., що на 217 грн. більше, ніж у минулому році.

За даними управління статистики у структурі роздрібного товарообігу підприємств переважаючою є частка продовольчих товарів - 56,6%. Питома вага непродовольчих товарів становить – 43,4 %. У роздрібній торговій мережі доля вітчизняних товарів становила – 63%.

В обсязі продовольчих товарів переважав продаж тютюнових виробів 10,3%, алкогольних напоїв 10%, м'ясопродуктів 7,2%, кондитерських виробів 4,9%, молочних продуктів 4,2%. Серед непродовольчих товарів питому вагу становить продаж фармацевтичних товарів 8,5%, автомобілів та авто товарів 8%, бензину 6,8%, дизельного пального 3,1%, побутових електротоварів 2,3%.

За звітний період проведена робота з організації у місті виставково-ярмаркових заходів. Чернігівці та гості міста мали чудову нагоду придбати якісну продукцію за цінами виробника. Зокрема, у квітні на Красній площі проведено Великодній ярмарок, в якому прийняли участь біля 100 суб’єктів господарювання: товаровиробники, фермерські господарства, підприємства торгівлі та народні майстри. До продажу були представлені м'ясні, ковбасні, макаронні вироби, молокопродукти, м'ясо яловичини та рибу, олію, мед, кондитерські вироби, тощо.

 До Медового спасу на Алеї Героїв з 14 по 17 серпня поточного року проведено Медовий ярмарок, у якому взяли участь бджолярі міста та Чернігівської області. На ярмарку, крім різноманіття сортів меду, для чернігівців представлено також іншу продукцію бджільництва. Проводилась дегустація меду.

Фахівці ресторанного бізнесу брали активну участь у загальноміських заходах, що сприяло обміну професійним досвідом та рекламі української кухні. Зокрема, 24 серпня до Дня Незалежності України кухарі закладів громадського харчування взяли участь у фестивалі з приготування рибної юшки «40 Ух». Було зварено більше 500 літрів смачної юшки за різноманітними рецептами.

Традиційно з серпня до вересня поточного року, у місті Чернігові проводились шкільні базари. На товари шкільного асортименту було запроваджено систему знижок.

Підприємства торгівлі нашого міста постійно надають населенню додаткові послуги: продаж товарів в кредит; доставка товарів додому; знижки постійним покупцям за дисконтними картками.

Послуги

Однією із складових споживчого ринку є сфера послуг - це частина малого бізнесу, важливий сектор економіки. Діяльність у сфері послуг відіграє помітну роль у забезпеченні зайнятості населення міста, є джерелом поповнення бюджету та задоволення різноманітного попиту споживачів.

За останніми даними 3870 фізичних осіб – підприємців займаються наданням послуг населенню. За попередньою оцінкою на кінець 2014 року обсяг реалізованих послуг очікується у сумі біля 2 мільярдів гривень. Обсяг реалізованих послуг підприємствами міста складає 79,5% загально обласного обсягу. У середньому за рік одним мешканцем міста було спожито послуг на суму 8701 грн., що, майже втричі більше, ніж у середньому по області ( середньо обласний показник – 3020,4 грн.).

Найбільша частка послуг, реалізованих населенню, припадає на послуги телекомунікацій (електрозв’язку) – 41,2%, освіти – 13,3%, транспорту – 12,8%. Користуються попитом послуги підприємств, які займаються адміністративною та допоміжною офісною діяльністю (9,5%), надають поштові та кур’єрські послуги (4,6%), послуги з охорони здоров’я людини (4,2%).

Основними напрямками подальшого розвитку цієї сфери мають бути: збалансування попиту й пропозиції, урегулювання співвідношення ціна-якість, розвиток нових прогресивних видів послуг. Поліпшення інвестиційного клімату для зарубіжних партнерів, створення додаткових робочих місць. 

Підприємництво 

Значну частку у розвитку економіки міста займає сфера малого та середнього підприємництва.

Враховуючи складні політичні та соціальні умови, в яких перебуває країна протягом 2014 року, економічні показники, що характеризують стан підприємництва у місті, свідчать про деякі негативні наслідки у цьому недержавному секторі економіки. Протягом п’яти останніх років сфера малого та середнього підприємництва мала стабільну, позитивну тенденцію розвитку питомої ваги у соціально-економічній складовій міста. Однак, зазначена вище причина, а також зміна ринків збуту поки що має негативний вплив на результати господарської діяльності підприємців міста.

За даними Державної податкової інспекції у м. Чернігові кількість діючих фізичних осіб - підприємців за 9 місяців 2014 року зменшилась на 21% в порівнянні з аналогічним періодом 2013 року і становить 15811 осіб.

Усього у сфері малого та середнього підприємництва зайнято 52 тис. осіб – це 86,9 % від усього зайнятого населення міста.

Стрімке згортання господарської діяльності підприємцями міста та скорочення чисельності зайнятих у сфері бізнесу припало на другу половину поточного року та обумовлено такими факторами як складна політична, соціально-економічна ситуація в країні та міграційний чинник.

За підсумками 9 місяців 2014 року надходження до місцевого бюджету від діяльності суб'єктів малого підприємництва становили 115,2 млн. грн., що на 4,6 млн. грн., або 4%, більше порівняно з аналогічним періодом минулого року. Результати роботи середніх підприємств дали можливість поповнити бюджет міста на 67,7 млн. грн. Позитивна тенденція росту показника має зберегтись і до кінця року.

Разом з тим, питома вага надходжень до місцевого бюджету у цій сфері залишається на рівні 9 місяців минулого року, а частка від діяльності фізичних осіб – підприємців зросла на 1 %. Таким чином, цей показник складає: фізичні особи – підприємці та малі підприємства – 25,9 %, середні підприємства – 15,2%.

Частка продукції малих підприємств у загальних обсягах реалізованої продукції (робіт, послуг) у місті становить 31,4 %,  середніх – 55,2%.

Найбільш привабливою для малого бізнесу, як і в минулі роки, залишається сфера торгівлі та послуг. У виробничій сфері, в якій потрібен значний фінансовий капітал, зайнято 9,7 % з числа юридичних осіб підприємців та відповідно 5,2 % фізичних осіб-підприємців. Суб`єкти середнього підприємництва дають майже рівний розподіл за напрямками діяльності: торгівля – 28,6%, послуги – 33,3 %, виробництво – 25,9%.

Однією із форм державної підтримки сфери малого бізнесу є програмний підхід. У місті, як і у попередні роки, реалізується Програма розвитку малого підприємництва на 2013-2014 роки. Всього на виконання заходів Програми у 2014 році було використано 21,3 тис грн.

На сьогодні розроблено проект Програми на наступний період 2015-2016 років, який погоджено з Територіальним відділенням антимонопольного комітету та виконавчим комітетом міської ради.

З метою залучення до підприємницької діяльності незайнятого населення міста у березні поточного року проведено триденний семінар на тему: „Організація власного бізнесу у сфері побутового обслуговування, ресторанного господарства та соціальній сфері”, а також «Дії підприємців під час перевірок контролюючими органами». У роботі семінару взяли участь представники громадських об’єднань підприємців та уповноважений представник Держпідприємництва України у Чернігівській області, а також представники бізнесу міста.

У поточному році спільно з Реєстраційною службою Чернігівського міського управління юстиції у Чернігівській області та Державною податковою інспекцією були розроблені та випущені інформаційні буклети: "Спрощена система оподаткування", "Реєстраційні дії (усі)", "Актуально про захист прав споживачів".

Зазначена продукція була розповсюджена у міському центрі зайнятості, Центрі надання адмінпослуг, Єдиному інформаційному центрі податкової інспекції та серед громадських об’єднань підприємців.

Проведено акцію соціальної реклами про упередження придбання товарів на стихійних ринках. Відповідна інформація розміщена на сіті-лайтах вулиць міста.

Вже 6-ий рік продовжує роботу веб - сайт управління споживчого ринку та підприємництва. Головними інформаційним партнерами є Державна податкова інспекція та відділення Держпідприємництва у Чернігівській області.

Не зважаючи на ускладнення в економічній складовій, підприємці міста за зверненням міської ради та управління не залишились осторонь від нагальних проблем щодо матеріальної допомоги у забезпеченні наших бійців у зоні АТО та тимчасових переселенців до м. Чернігова зі східних регіонів та Криму. Згуртувавши свої можливості, зробили вагомий внесок у підтримку своїх співвітчизників.

З нагоди професійних свят – Дня працівників торгівлі та Дня підприємця кращі працівники торгівлі і підприємці нашого міста відзначені Подяками міського голови та Почесними грамотами міської ради і виконавчого комітету.

Захист прав споживачів

Одним з напрямків роботи управління є захист прав споживачів. Спеціалістами управління проводиться постійний моніторинг стану споживчого ринку міста, який дає можливість оцінити якість товарів і рівень торговельного обслуговування відповідно до вимог чинного законодавства України. 

Так, у поточному році до введення на законодавчому рівні мораторію на проведення перевірок, було обстежено понад 100 об'єктів торгівлі, в яких перевірено близько 547 товарів, що належать до високого ступеня ризику, на загальну суму 152 тис 734 гривні. Забраковано та знято з реалізації 36 % від перевіреної кількості.

Найбільш поширені порушення: відсутність супровідних документів щодо якості та безпеки –7,5 %; відсутність інформації про товар – 28 %; вичерпаний термін придатності – 1 %.

Слід зазначити, що в торгових об’єктах міста на фоні зменшення кількості перевіреної продукції на 27%, у порівнянні з 2013 роком, спостерігається збільшення забракованої продукції на 49%.

За порушення правил торгівлі та вимог законодавства про захист прав споживачів 82 суб’єкта господарської діяльності притягнуто до адміністративної відповідальності та оштрафовано на загальну суму 7071 грн. Неякісна продукція на загальну суму 55,6 тис. грн. була знята з реалізації суб’єктами господарювання у добровільному порядку.

Під час перевірок суб’єктам господарювання надаються консультації та рекомендації з питань повірки вагів, оформлення куточка споживача, цінників, а також маркування товарів у відповідності з вимогами нормативних документів.

Турбота про кожного споживача, та вирішення його проблем є визначальними напрямком нашої роботи.

Так, у поточному році до управління за отриманням правової допомоги, відновленням порушених прав споживача звернулося 247 громадян, що на 14 % більше у порівнянні з аналогічним періодом минулого року.

За результатами розгляду звернень громадян у більшості вимоги споживачів задоволені. За придбані неякісні товари та надані неякісні послуги споживачам повернуто більше 15 тис. грн.

Однак, є проблемні питання, які ускладнюють розгляд звернень громадян. Це відсутність документів, що засвідчують факт купівлі (замовлення) продукції, відсутність чітких договірних відносин між споживачами та виконавцями робіт (послуг), а також замовлення товарів (послуг) через засоби дистанційного зв’язку, у тому числі мережу Інтернет, що унеможливлює визначення місцезнаходження суб'єкта господарювання.

За звітний період в газеті «Чернігівські відомості» та на сайті управління розміщено понад 30 інформаційних матеріалів, в яких надано поради, застереження споживачам, зокрема, при купівлі товарів на ринку, замовлення послуг з хімічної чистки та фарбування виробів, з виготовлення та установки міжкімнатних дверей, придбання товарів підчас розпродажу, мережу Інтернет тощо.

 Також, серед підприємців та споживачів міста на постійній основі розповсюджується інформаційний бюлетень «Актуально про захист прав споживачів. Запитання. Відповіді. Поради». 

Одним з першочергових питань управління, яке потребує вирішення, є робота магазинів та закладів ресторанного господарства у нічний час.

Суб'єкти господарювання, які здійснюють роздрібну торгівлю алкогольними напоями, не завжди дотримуються встановлених режимів та працюють цілодобово, що спричиняє скарги від населення. Ставлення жителів міста до запровадження заборони на торгівлю алкогольними, слабоалкогольними напоями та пивом у нічний час на території м. Чернігова було вивчене шляхом анкетного опитування. Результати соціального моніторингу показали, що за впровадження обмеження продажу алкогольних напоїв у нічний час висловилися майже 80% опитаних. 

Враховуючи зазначене вище, зважаючи на складну суспільно - політичну ситуацію в країні, а також негативну статистику правоохоронних органів, управлінням розроблено проект рішення міської ради про обмеження реалізації алкогольних, слабоалкогольних напоїв та пива у нічний час. Проект рішення пройшов регуляторну процедуру та виноситься на чергове засідання сесії міської ради. 

На сьогодні залишається ряд проблемних питань, а саме:

- удосконалення нормативно-правової бази, що регламентує діяльність підприємств сфери торгівлі та надання послуг;

- впорядкування дистанційної торгівлі;

- планування розміщення об’єктів торгівлі та їх облік;

- надання побутових послуг споживачам у тіньовому секторі.

Серед нагальних питань у сфері захисту прав споживачів доповідач назвала:

- здійснення постійного контролю за якістю та безпекою товарів, що реалізуються на споживчому ринку міста;

- проведення незалежних експертиз, досліджень якості продукції, що виробляється та реалізується у нашому місті.

- підвищення рівня правової обізнаності та поінформованості громадян як споживачів;

- забезпечення ефективної співпраці органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та громадських організацій з питань захисту прав споживачів.

 

 За інформацією управління споживчого ринку та підприємництва міської ради

 

Анонси та оголошення

Онлайн трансляції
Бюджет участі
Місто легенд
Створення ОСББ
Чернігів, купуй рідне!